Vijf jaar geleden startte basisschool De Smiskens met een door het Ministerie van Onderwijs gesubsidieerd talenproject. In de derde graad (5de en 6de leerjaar) gaven regenten uit het secundair onderwijs Frans en taalinitiatie Engels. Tegelijkertijd werd er taalinitiatie Frans opgestart vanaf de derde kleuterklas.

Een paar weken geleden toetste een neutraal onderzoeksteam o.l.v. het Departement Onderwijs naar de resultaten van dit project. De resultatenmeting oogt spectaculair. Wat taalinitiatie Engels betreft, werd er getoetst naar de mondelinge vaardigheden. Hier kwamen we uit op een uitzonderlijke gemiddelde score van 90 procent per leerling. Een uitgesproken ruime woordenschat gecombineerd met een zeer goede uitspraak bij de leerlingen waren de blikvangers. Daarenboven bestond er bij alle leerlingen een bijzonder hoog enthousiasme voor de Engelse taal. Ook de concrete meting over de Franse taal wat betreft mondelinge en schriftelijke vaardigheden scoorde hoog. Alle leerlingen behaalden resultaten tot (ver) boven de eindtermgrens. De hogere eisen die BS De Smiskens sinds vijf jaar stelt in het vreemdetalenonderwijs, werpt dus overduidelijk vruchten af. Wat het vakgebied ‘TALEN’ betreft, gaan onze leerlingen ‘MET VOORSPRONG’ naar het secundair onderwijs. Het proefproject loopt ook de volgende schooljaren verder. Het wordt echter niet meer gesubsidieerd door het Departement Onderwijs wegens besparingsmaatregelen. Onze Inrichtende Macht heeft echter beslist de kosten op zich te nemen. Hoe zeggen onze kinderen het ook weer: ‘Met de Smiskens naar de top’…